رضا خالقی – پیشکسوت استان تهران

نام: رضا      نام فامیل: خالقی

تاریخ تولد: 30/6/1361

پیشکسوت استان: تهران

تحصیلات: مهندسی فروش

شغل:  3 سال مدیر فروش شرکت   AEG

۶ سال مدیر فروش شرکت KENWOOD

۶ سال مدیر فروش شرکت  JENOVA

در حال حاضر مدیر شرکت بازرگانی ANSEL GROUP  خودم هستم

تاریخ و محل شروع شمشیربازی: 1374 باشگاه قصر یخ در ولیعصر

رشتة شمشیربازی: سابر

نام مربی یا مربیان به ترتیب دورة زمانی:

رشید خالقی، خشایار سالکی، اکتای شاهوردیوف، رفیع صفتکار، یان ناوارو، بیژن زرنگار، محمد شیخ الاسلام

در اردوها: احمد اکبری، عباس فاریابی، حمید فتحی، اصغر پاشاپور، سرژیک آسادوریان و….

سابقة شمشیربازی: 10 سال

عناوین کسب شده:

1378: نقرة جایزه بزرگ تهران

1379: نقرة قهرمانی کشور جوانان تهران

1381: طلای قهرمانی کشور بزرگسالان – قزوین

1382: نقرة قهرمانی کشور بزرگسالان – ساوه

2000: نقرة تیمی قهرمانی جوانان آسیا – هنگ کنگ

2000: نقرة مسابقات بین المللی دهه فجر یزد

2001: برنز تیمی قهرمانی بزرگسالان آسیا – تایلند

2001: طلای تیمی کاپ بین المللی ستارخان – تبریز

2001: نقرة کاپ بین المللی جوانان ستارخان – تبریز

2002: طلای تیمی غرب آسیا – کویت

2002: نقرة تیمی مسابقات جام جهانی مادرید

2002: نقرة تیمی قهرمانی جوانان آسیا – تایلند

2002: برنز جام جهانی بزرگسالان تبریز

2004: برنز تیمی قهرمانی بزرگسالان آسیا – مالزی

1397: طلای مسابقات قهرمانی کشور پیشکسوتان ردة سنی 35-40 سال

بازیکنان هم دوره:

عباس شیخ الاسلام، پیمان فخری، علیرضا سیف زاده،پ اشا پاشاپور ، امیرمهیمن رحیمی، علیرضا آبسالان، امیر رضایی نژاد، هادی محمدزاده، مجتبی عابدینی، رضاپیکرآرا، حامد خالقی، علیرضا طاهرخانی، صادق زاده، حمیدرضا طاهرخانی، احسان محمدزاده

سابقة داوری: داوری مسابقات نیمه نهایی و فینال فلورة قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا 2002 تایلند به عنوان داور اصلی

وقایع مهم و خاطرات دوران شمشیربازی:

در سال۷۷ (2008) اولین مسابقات جهانیم را تجربه کردم که مسابقات جهانی نوجوانان و جوانان ونزوئلا بود.

بعد از آن به ایران برگشتیم و در یک اردوی فوق العاده با مربیانی همچون آقایان عباس فاریابی و محمد شیخ الاسلام آماده شدیم برای مسابقات المپیک دانش آموزی مسکو که در آن مسابقات عالی کار کردم و در مرحله گروهی نماینده روسیه که اون شب اول شده بود را تو گروهم ۵ بر ۱ بردم و نفر اول گروهم شدم. همه مربیان تعجب کرده بودند که یه بازیکن از ایران به این خوبی پاراد ریپوز می کند. البته قبل از شروع بازی های حذفی حدود نیم ساعت درس گرفتم که همه داشتن درس گرفتن من رو میدیدن 😂 ولی متاسفانه با وجود اینکه تو رده بندی جایگاه پنجم رو داشتم و به حریف آسانی خورده بودم به دلیل کم تجربگی بازی را باختم.

توی بخش تیمی هم به تیم ازبکستان خوردیم متاسفانه تیم ما آماده نبود با وجود اینکه تقریبا ۳۵ ضربه بازی من زدم ولی در ضربه ۴۱ کشاله ران پایم کش آمد و بازی ۴۴ به ۴۱ به نفع ازبکستان تمام شد.

همیشه در بازی های تیمی خوب بازی می‌کردم، در مسابقات آسیایی تایلند در قسمت انفرادی در حذفی با شکست مربی فعلی تیم ملی کره وارد ۱۶ نفر شدم ولی ۱۵ بر ۱۳ به ایگورتسل قزاقستان باختم ولی در تیمی با اینکه دو ضربه عقب بودیم ۷ بر ۱ او را بردم و تیم رو جلو انداختم. آن روز به همراه پاشا پاشاپور و پیمان فخری تونستیم سوم بشویم، البته تیم قزاقستان تیم خیلی خوبی بود.

قهرمانی کشور سال ۸۱ تو قزوین من و حامد برادرم با شکست برادران محمدزاده به فینال رفتیم و یکی از شب های بیادماندنی در ورزشم بود که برای تیم کرج بازی می کردم و توانستم طلا بگیرم .

سال ۲۰۰۰ برای انجام مسابقات جهانی آمریکا به شیکاگو رفتیم که بعد از چند ماه تمرین و دو هفته اردو در ترکیه آماده شده بودیم ولی به خاطر انگشت نگاری به ایران برگشتیم که در آن زمان خیلی سرو صدا کرد و من به عنوان کاپیتان تیم کلی مصاحبه داشتم که قرار بود دولت وقت بهمون جایزه بده که بعد زدند زیرش .

سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ اوج بازی هایم بود که در فینال قهرمانی کشور با نتیجه بسیار نزدیک یک بار به پیمان فخری باختم ودوم شدم و یک بار به مهیمن رحیمی باختم و دوم شدم.

در سال ۲۰۰۲ ذ مسابقات جهانی اسپانیا پنجم شدم و در مسابقات جهانی تبریز هم سوم شده بودم و در رنکینگ جهانی نفر چهاردهم جهان بودم ولی بدترین خاطره ورزشیم اتفاق افتاد و بدون هیچ دلیلی از مسابقات جهانی پرتغال خط خوردم با وجود اینکه حتی انتخابی هم گذاشتند و بین پنج بازیکن سوم شدم، باز هم من رو خط زدند و چون اون سال تو فلوره قهرمانی کشور دوم شده بودم آقای محمدزاده به من پیشنهاد داد که به پرتغال بروم ولی فلوره بازیکن که می توانم بگویم بدترین روزهای زندگیم آن روزها بود و در اوج آمادگی از ورزش زده شدم و هیچ وقت یادم نمی رود و در آخر (پیمان فخری،مجتبی عابدینی،پرویز درویشی و هادی محمدزاده) به مسابقات اعزام شدند

چند ماه بعد از اون مسابقات فدراسیون دچار مشکل شد و تعداد زیادی از بازیکنان استعفا دادن و بازی های المپیک آسیایی رو هم از دست دادیم.

بعد از آن مشکلات با دو مدال جهانی  و پنج مدال آسیایی و چند مدال بین المللی با توجه به‌ اینکه هیچ حقوقی بهمون پرداخت نمی شد و لیگی هم در کار نبود، شروع به کار کردم و به عنوان مدیر فروش در یک شرکت توزیع لوازم خانگی استخدام شدم و کم کم از ورزش فاصله گرفتم.

Abbasali Faryabi

مربی شمشیربازی از دانشگاه تربیت بدنی بوداپست مجارستان - رئیس کمیته فنی و مدیر فنی کنفدراسیون شمشیربازی آسیا از سال 2018 عضو کمیته فنی کنفدراسیون شمشیربازی آسیا از سال 2012- عضو کارگروه بازنویسی قوانین فدراسیون جهانی شمشیربازی از سال 2015 عضو کمیسیون قوانین فدراسیون جهانی شمشیربازی از سال 2016-

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.